Det spelar ingen roll vilka mål du har, hur svåra de är att nå eller vad du måste göra för att de ska bli verklighet. Det är att nå målen som är utmaningen: att skippa ursäkterna och få det att hända!
"Jag gör det imorgon", "Jag har inte tid", "Jag är verkligen inte bra på det"… Känner du igen dig? Du har säkert sagt dessa ursäkter för dig själv vid någon tidpunkt. Problemet är att de skapar en osynlig vägg mellan dig och dina mål.
Att hitta ursäkter är vanligt mänskligt beteende men det är också det som hindrar dig från att ta dig framåt. Av den anledning bjöd vi in ett riktigt proffs på att "skippa ursäkterna" som inspiratör på våra första Frukostboozzt.
Se inspirationsföreläsningen nedan, där Stina Gardell berättar om sina år som OS-simmare i landslaget. Hur man motiverar sig själv och andra, hur man sätter mål i arbetsgruppen och bryter ner dem på individnivå. Hur man blir bättre på att "skippa ursäkterna", helt enkelt!
Missade du Stinas inspirerande föreläsning, varsågod!
Det finns egentligen inga ursäkter, om du verkligen vill göra det så är det möjligt
- Stina Gardell
Utan mål och drömmar blir livet ganska tråkigt. Men på grund av osäkerhet, dåligt självförtroende och rädsla hittar vi ofta sätt att fly från drömmar, önskningar och planering. Det är då vi börjar hitta våra ursäkter.
Den här metoden kallas också Eisenhowermetoden. Efter den amerikanska presidenten Dwight D. Eisenhower, som sa så här: What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important. (Fritt översatt: det som är viktigt är det sällan bråttom med, och det som det är bråttom med är sällan viktigt)
Skriva upp dina aktiviteter och arbetsuppgifter på post-it lappar, sortera in dem i fyrfältaren. Detta gör det lättare att prioritera rätt.
Du kan använda metoden som individ eller i din arbetsgrupp/projektgrupp.
För varje aktivitet/uppgift så ska du tänka efter:
Är detta något som är viktig för dig?
Är det ett måste för att du ska nå dina mål?
Vad skulle hända om du inte gjorde det?
Är det verkligen så bråttom som du först tänkte?
Kanske kommer du fram till att det egentligen inte är något som är högt prioriterat.
Saker som kan delegeras. Det kanske inte är viktigt för dig men viktigt för någon annan. Ställ frågan: Vems är ansvaret? Kan du ta bort det från din att-göra-lista och på så sätt frigöra tid till annat som ÄR viktigt för dig?
Tråkiga och svåra saker kan hamna här om man skjuter upp att ta itu med dem. Inget idealiskt läge men det måste ändå göras. Hamnar allt i ”röda rutan”? Det är en varningssignal. Då är det dags att prioritera, börja delegera eller hitta nya mer effektiva metoder och arbetssätt.
Har du sorterats in något i den gröna rutan? Detta är aktiviteter/uppgifter som kan göras när som helst – eller aldrig. Det är varken viktigt eller bråttom och ingen kommer att fråga efter det. Det är grönt att rensa bort för att frigöra mer tid för det som faktiskt är viktigt för dig. Fundera på om du gör saker inom denna kategori för att fly bort och för att det känns kul – som att se på tv.
Det du gör som är viktigt för dig men inte så bråttom. En ruta utan stress. Du har tid att göra dina uppgifter omsorgsfullt och systematiskt, få kontroll och hög kvalitet. Det här är läget att sträva efter!
Lycka till med prioriteringen!